فهرست

امروز می‌خواهم شما را با یک روش پخت و منحصر به فرد در مورد یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی، سورپرایز کنم. اگر شما طبق این دستور پخت، چاشنی خورش آلو اسفناج را دقیق و درست به کار ببندید قطعاً بعد از نوش‌جان کردن این غذا، لبخند رضایت روی لبانتان نقش خواهد بست.

از نام این غذا می‌توان متوجه شد که اسفناج و آلو از مواد اصلی تشکیل دهنده این خورش می‌باشند که خوشبختانه هر دوی این مواد سرشار از آهن هستند پس نتیجه می‌گیریم این خورش برای رفع کم خونی بسیار مناسب است.

خواص شگفت انگیز اسفناج

شاید باورتان نشود ولی اسفناج در جلوگیری از انواع سرطان‌ها  گرفته تا آلزایمر و فراموشی تأثیر فراوانی دارد. اسفناج درست مثل یک فرچه، روده‌های شما را صیقل داده و از مواد زائد پاک می‌کند همچنین به واسطه داشتن کالری و چربی کم و در عوض فیبر بالا، یکی از خوراک‌های پای ثابت رژیم‌های لاغری است.

اگر به هر دلیلی با اسفناج مشکل دارید ولی در عین حال نمی‌خواهید از خواص بالای آن محروم بمانید، به شما توصیه می‌کنم روش طبخ این غذا را مو به مو دنبال کنید و چاشنی خورش آلو اسفناج را به دقت به این غذا اضافه کنید تا برای همیشه با اسفناج آشتی کنید.

آلو اسفناج

مواد اولیه تهیه خورش آلو اسفناج برای 4 نفر

  • اسفناج: یک کیلو
  • گوشت گوسفند: 400 گرم
  • آلو بخارا: 300 گرم
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • سیر: 2 حبه
  • رب انار: یک قاشق غذاخوری
  • شکر: یک قاشق مربا خوری
  • روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری و زعفران و دارچین:  هر کدام به مقدار نیاز

روش طبخ خورش آلو اسفناج

خب اول از هر چیزی پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید و داخل یک قابلمه شروع به تف داده و کمی زردچوبه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا حدی که پیازها طلایی شوند و آب آنها گرفته شود.

حالا سراغ اضافه کردن گوشت بروید اگر تمایلی به خوردن گوشت قرمز ندارید و یا دکترتان شما را از مصرف آن منع کرده است می‌توانید از گوشت سفید، مثلاً  گوشت مرغ، استفاده کنید.

این خورش حتی بدون گوشت و یا با استفاده از قارچ هم قابل طبخ می‌باشد. دوستان عزیز وگان (گیاهخوار) به هیچ وجه نگران افت طعم این غذا در صورت حذف گوشت نباشند. به شما اطمینان می‌دهم همه چیز به چاشنی خورش آلو اسفناج و ادویه‌ها بستگی دارد و بس.

نقش ادویه ها درخورش آلو اسفناج

از ادویه‌های مهم که نباید در طبخ این غذا فراموش شوند می‌توان به فلفل سیاه، ادویه کاری، دارچین و زعفران اشاره کرد، بعد از اینکه آب گوشت گرفته شد ادویه‌های گفته شده به غیر از زعفران را اضافه کنید و اجازه بدهید ادویه‌ها به خورد گوشت بروند.

در ادامه، بسته به نوع گوشتی که بکار بردید، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت به طور کامل بپزد. در فاصله پختن گوشت، اسفناج‌ها را پاک کرده، بشویید و خرد کنید و داخل یک ماهی تابه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید.

ادویه های لازم برای خورش آلو اسفناج

چاشنی خورش آلو اسفناج چیست؟

حالا دو حبه سیرتان را بکوبید و به اسفناج اضافه کنید و کمی روغن داخل ماهی تابه ریخته و اجازه دهید اسفناج‌ها سرخ شوند، و اینجاست که باید چاشنی خورش آلو اسفناج را اضافه کنید که از نظر من رب انار و زعفران بهترین عطر و طعم را به این غذا می‌دهند. بهتر است رب انار را در کمی آب جوش حل کنید و سپس آن را به اسفناج اضافه کنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید گوشت به خوبی پخته شده است، ابتدا نمک و سپس اسفناج‌های سرخ شده را به همراه آلوها به خورش اضافه کنید و در مراحل پایانی کار، یعنی آنجایی که به قول معروف، خورش ما جا افتاد و روغن روی خورش ایستاد، زعفران دم کرده را به همراه شکر نیز به خورش در حال قُل زدن اضافه کنید. حال غذا را بچشید و ببینید که چاشنی خورش آلو اسفناج واقعاً معجزه کرده است.

 

نکات کلیدی و مهم

  1. برای طعم هر چه بیشتر این خورش ارزشمند، حتماً از چاشنی خورش آلو اسفناج و ادویه‌های توصیه شده در این روش پخت استفاده کنید. خواهید دید که این غذا به لیست منوی اصلی سفره خانه شما اضافه خواهد شد.
  2. چاشنی خورش آلو اسفناج بسته به ذوق و سلیقه شما متفاوت خواهد بود ولی از آنجایی که قول یک سورپرایز آشتی مداوم شما با طعم اسفناج را داده بودم پس به اعتقاد بنده، رب انار، زعفران و دارچین جزء لاینفک این خورش هستند.
  3. توجه داشته باشید معمولاً در رستوران‌ها، طعم ملس این غذا سرو می‌شود و به همین دلیل از شکر استفاده می‌کنند، اگر شما مایل به تجربه طعم ترش هستید، می‌توانید شکر را کلاً حذف کنید.
  4. اسفناج هر چه بیشتر سرخ شود خوشمزه‌تر خواهد شد؛ اما متأسفانه باید بگویم که حرارت زیاد، خاصیت آن را نیز از بین می‌برد، بنابراین در سرخ کردن اسفناج، جانب احتیاط را رعایت کنید.
  5. بهتر است از قبل، آلوها به مدت 15 دقیقه در آب سرد، خیس بخورند.
  6. در روش رستورانی جهت طبخ این غذا، معمولاً از آب لیمو ترش استفاده می‌شود ولی به‌خاطر بافت حساس و طعم اسفناج پخته شده، همچنان معتقدم، رب انار، به همراه زعفران دم کرده قدرت بیشتری در حفظ چاشنی خورش آلو اسفناج خواهند داشت.

راستش را بخواهید این غذا همیشه مرا به یاد کارتون دوران بچگی، ملوان زبل می‌اندازد، همین‌که ملوان داستان ما، یک کنسرو اسفناج را در شکم مبارکش خالی می‌کرد، ناگهان قدرتش، چندین اسب بخار، بالا می‌رفت. به نظر می‌رسد سازنده این سریال سعی در ترغیب کودکان به استفاده هر چه بیشتر از اسفناج داشت، اگر من جزو عوامل سازنده این مجموعه کارتونی بودم حتماً چاشنی خورش آلو اسفناج را هم به کنسروها اضافه می‌کردم، کسی چه می‌داند شاید این طوری تا به امروز این سریال ادامه پیدا می‌کرد!!!

4.1/5 - (9 امتیاز)

3 پاسخ

  1. باسلام وتشکر از این همه توضیح وذکر تمتم جزئیات موفق وسلامت باشید

  2. باسلام وتشکر از این همه توضیح وذکر تمام جزئیات موفق وسلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان فروش