فهرست

خورش بامیه از غذاهای نواحی جنوب است که با اضافه کردن چاشنی خورش بامیه به آن به یک غذا خوشمزه و ثابت سفره‌ها ما تبدیل می‌شود.

بامیه گیاهی است که به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار زیاد فیبر، علاوه بر کمک به هضم غذا، در کاهش کلسترول خون بسیار مفید بوده و همچنین بیماران دیابتی می‌توانند با خیس دادن چند عدد بامیه ریز شده درون یک لیوان آب به یک داروی طبیعی و بسیار مؤثر در کاهش قند خون دست پیدا کنند.

از فوائد شگفت انگیز دیگر بامیه می‌توان علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان‌ها به خاصیت ضد استرس بودن و ممانعت از خستگی زود هنگام آن  نیز اشاره کرد.

تنها یک دلیل جهت عدم استقبال عموم از طبخ این خورش با ارزش وجود دارد و آن هم لزج شدن بامیه‌ها در طی فرایند پخت است اما در صورت آشنایی شما با ادویه‌ها و چاشنی خورش بامیه قطعاً نتیجه کار شما را بسیار راضی خواهد کرد.

 

مواد اولیه خورش بامیه برای 4 نفر

  • گوشت گوسفند: نیم کیلو
  • بامیه: 400 گرم
  • سیر: 3 حبه
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذا خوری
  • گوجه فرنگی: 3 عدد متوسط
  • روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا، آویشن، ادویه کاری و زعفران:  هر کدام به مقدار نیاز

انتخاب مواد اولیه برای تهیه خورش بامیه

قبل از هر چیز در بازار سبزی فروشان به دنبال بامیه‌های ریز، ترد و کوچک بگردید. بامیه‌های درشت‌تر و به عبارتی پیرتر، بافت سخت و چوبی به خود گرفته‌اند که هنگام جویدن، احساس ناخوشایندی را به شما القا خواهند کرد.

گوشت گوسفند از جمله انتخاب‌های اصلی این خورش می‌باشد. اما اگر تمایلی به استفاده از گوشت قرمز ندارید می‌توانید با استفاده از گوشت مرغ اقدام به تهیه خورش بامیه کنید.

راستش را بخواهید دختر من یک گیاهخوار است و این خورش را بدون گوشت و  با استفاده از قارچ آماده می‌کند که باید اعتراف کنم خروجی بسیار موفقیت آمیزی هم دارد.

در واقع یکی از دلائل اصلی خوش طعم شدن این غذا در تمامی حالات، چاشنی خورش بامیه و ادویه‌های به کار رفته می‌باشد که دختر من به خوبی به آنها واقف است.

ادویه های لازم برای خورشت بامیه

روش طبخ خورش بامیه

در ابتدای امر، پیازها را پس از پوست گرفته شدن به صورت نگینی و یا خلالی خرد کرده و داخل قابلمه تف دهید. البته خود من ترجیح می‌دهم پیازها را رنده کنم چون این کار قوام و انسجام بیشتری به بافت خورش می‌بخشد. پس از اینکه پیازها کمی سبک و به قول معروف شیشه‌ای شدند سه حبه سیرتان را هم رنده کرده و به پیازها اضافه کنید.

نقش چاشنی و ادویه‌ها در طعم خورش بامیه

مهم‌ترین بخش طبخ این خورش، انتخاب ادویه‌ها و چاشنی خورش بامیه است که شما می‌توانید از زردچوبه،  فلفل سیاه، پاپریکا، آویشن و ادویه کاری استفاده کنید و آنها را داخل مواد در حال سرخ شدن بریزید. این غذا معمولاً با طعم تند طبخ می‌شود پس چنانچه تمایل داشتید می‌توانید از فلفل قرمز نیز استفاده کنید.

حال اگر در مورد مصرف گوشت تصمیم خود را گرفته‌اید،  قطعات خرد شده گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید آب گوشت تا جایی که ممکن است گرفته شود.

اکنون می‌رسیم به مرحله رنگ خورش که ابتدا رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و خوب تف می‌دهیم تا جایی که رب گوجه از حالت یکپارچگی خارج شده و به صورت تکه‌های ریز یا به اصطلاح دون‌دون در بیاید.

در این قسمت گوجه فرنگی‌ها را رنده کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. طعم ترش گوجه فرنگی می‌تواند به‌عنوان بخشی از چاشنی خورش بامیه به حساب آید.

خب حالا اجازه بدهید تمامی مواد کاملاً به خورد هم بروند. در ادامه با افزودن کمی آب و قراردادن قابلمه بر روی حرارت ملایم، صبر می‌کنیم تا گوشت کاملاً بپزد.

حالا نوبت به خود بامیه می‌رسد که باید مراقب باشید تا ماده لزج داخل بامیه‌ها به بیرون درز پیدا نکند و برای دستیابی به این امر مهم:

  • اول: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بامیه‌های ریزتر را انتخاب کنید.
  • دوم: هنگام پاک کردن بامیه‌ها دقت کنید که فقط سر بامیه‌ها را بگیرید و بهتر است با دم آن اصلاً کاری نداشته باشید.
  • سوم: ترجیحاً بامیه‌ها را سرخ کنید.
  • چهارم: این مورد را در ادامه توضیح خواهم داد.

خب حال به سراغ بامیه‌های پاک و تمیز شده بروید و آن‌ها را روی حرارت ملایم درون یک ماهی تابه سرخ کرده و کنار بگذارید و  پس از اینکه از پختن گوشت، اطمینان حاصل کردید، بامیه‌ها را به همراه نمک و چاشنی خورش بامیه، اضافه کنید.

ادویه خورش بامیه

چاشنی خورش بامیه چیست؟

در ارتباط با چاشنی خورش بامیه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در درجه اول ادویه‌ها، اهمیت بخصوصی دارند و رتبه بعدی به طعم ترش این خورش اختصاص دارد که می‌توان  به آن، آبغوره یا خود غوره و یا آب لیمو ترش، اضافه کنید. البته اگر جای شما بودم از  خود غوره به عنوان چاشنی خورش بامیه استفاده می‌کردم.

حالا دیگر خورش بامیه کم‌کم جا می‌افتد و دقت کنید که نباید اجازه بدهید بامیه‌ها داخل خورش زیاد بجوشند. (این همان مورد چهارم مؤثر در خارج نشدن ماده لزج داخل بامیه‌ها بود که قرار بود در مورد آن توضیح بدهم) بنابراین در این مرحله یعنی بعد از اضافه کردن بامیه‌ها به خورش، پس از گذشت تقریباً نیم ساعت، زیر گاز را خاموش کنید.

 

نکات کلیدی و مهم

از چاشنی خورش بامیه و ادویه‌های توصیه شده بخصوص فلفل، زعفران و ادویه کاری استفاده کنید و اگر مثل من از خورش‌های ترش‌تر بیشتر لذت می‌برید، به‌عنوان ادویه خورش بامیه، گزینه تمر هندی نیز خالی از لطف نمی‌باشد.

بعد از اضافه کردن بامیه‌ها از هم زدن بیش از حد خودداری کنید. حرارت بالا و هم زدن زیاد، باعث از هم پاشیدن بافت بامیه می‌شوند. امیدوارم از این دستور پخت، نهایت استفاده را برده باشید.

4.2/5 - (14 امتیاز)

یک پاسخ

  1. چه جالب…مشکل من هم لزج شدن خورشت بود که فک کنم باید این دستور پخت رو امتحان کنم ممنونم از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان فروش