فهرست

ورش کرفس یکی از خورش‌های خوش طعم ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد؛ اما خورش کرفس هم مانند دیگر خورش‌ها ادویه مخصوص خود را دارد که برخی نمی‌دانند ادویه خورش کرفس چیست. در ادامه سعی کردیم طرز تهیه این خورش خوشمزه و فوت و فن خورش کرفس را به شما آموزش دهیم. چون پخت این خورش زمان زیادی می‌برد، باید ۲ تا ۳ ساعت زودتر آن را تهیه کنید.

همان‌طور که می‌دانید خورش کرفس به طور سنتی با گوشت گوسفند سرو می‌شود که می‌توان آن را با گوشت مرغ یا گوساله درست کرد. خورش کرفس با مرغ را می‌توان با استفاده از گوشت مرغ کامل یا تکه‌های گوشت مرغ مانند ران و سینه مرغ به روش‌های مختلفی طبخ کرد که این موضوع سلیقه‌ای است و می‌توانیم بر اساس سلیقه خود یکی از روش‌ها را انتخاب کنیم.

خرید ادویه خورشت کرفس

ادویه خورشتی
40,000 تومان

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با مرغ

  • ران مرغ 5 عدد
  • دو عدد پیاز
  • 1 دسته کرفس
  • 50 گرم نعنا و جعفری
  • 3 تا 4 عدد لیمو
  • ادویه خورش کرفس

طرز تهیه خورش کرفس

2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن را در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت ملایم گرم کنید، سپس پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی شود. تکه‌های مرغ را به مدت 5-6 دقیقه یا تا زمانی که رنگ مرغ تغییر کند در پیاز سرخ کنید.

نمک و زردچوبه و فلفل و محلول زعفران و رب را هم بزنید تا تمام قسمت‌های مرغ کاملاً با ادویه مخصوص خورش کرفس و رب آغشته شود و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی خامی رب از بین برود. 2 فنجان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید و حرارت را ملایم کنید. اجازه دهید مرغ حدود 2 ساعت بجوشد.

در همین حین در تابه‌ای روی حرارت ملایم 3-4 قاشق روغن را داغ کرده و کرفس را تفت دهید. کرفس را کنار بگذارید سپس نعنا و جعفری را در روغن باقی مانده بپزید تا روغن سبز شود و در صورت لزوم روغن بیشتری به ماهیتابه اضافه کنید.

در پایان ساعت اول دم کشیدن، کرفس و سبزیجات را به همراه مایع به مرغ اضافه کنید و خورش را مخلوط کنید. بعد از 15 دقیقه غذا را بچشید و با نمک و فلفل مزه دار کنید. سپس با درب تا حدی باز اجازه دهید تا خورش در روغن استراحت کند. وقتی خورش تمام شد آن را در ظرف سرو بریزید و روی برنج ساده یا زعفرانی سرو کنید.

ادویه خورش کرفس چیست؟

خورش کرفس نیز مانند سایر خورش‌های ایرانی با ادویه‌های رایج تهیه می‌شود. در این جا به ادویه‌ها و مواد مورد استفاده در تهیه خورش کرفس پرداخته شده است. اجزای اصلی ادویه خورش کرفس در شهرها متفاوت است. در مقادیر تقریباً مساوی، زردچوبه، فلفل قرمز، دارچین، زنجبیل، جوز هندی و هل هستند.

ادویه‌های اصلی که برای تهیه خورش کرفس استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

استفاده از ادویه خورش کرفس باعث خوش‌طعم‌تر شدن آن می‌شود. استفاده از چاشنی‌هایی کلیدی در این غذا مانند: آب‌لیمو، لیموعمانی و آبغوره به خوش‌طعم‌تر شدن غذا بسیار کمک می‌کند. در نیم ساعت آخر پخت، آبلیمو یا آبغوره و لیموعمانی را اضافه کنید. قبل از مصرف، لیموعمانی را چند ساعت در آب خیس کنید. در پایان غذا را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. اضافه کردن نمک و فلفل در ابتدای پخت کمک می‌کند.

برای بهبود طعم خورش کرفس می‌توانید از سبزی‌های خشک و تازه خوش عطر و طعم مانند:

  • نعنا
  • برگ کرفس
  • جعفری

نعناع و لیموعمانی اگر به مقدار زیادی استفاده شود، ممکن است خورش کرفس شما را تند و یا تلخ کند.

فوت‌وفن خورش کرفس

فوت و فن خورش کرفس

استفاده از ادویه خورش کرفس یکی از مهم‌ترین دلایل خوش طعم شدن این غذا است؛ و همان‌طور که قبلاً گفته شد، راز خوشمزه بودن خورش کرفس این است که ابتدا ساقه‌های آن را از برگ‌ها جدا کنید، سپس آن‌ها را از وسط بشکنید و نخ‌ها را از وسط جدا کنید. با این یک خورش کرفس فوق‌العاده درست می‌کنیم.

بعد از افزودن کرفس به مرغ دما را کم کنید تا غذا در جوش ریز بپزد و خورش کرفس غلیظ شود. نعناع زیاد در خورش کرفس ممکن است آن را تلخ کند. یکی دیگر از فوت و فن‌های خورش کرفس و دلیل تلخی خورش کرفس استفاده نادرست از لیموعمانی و دانه‌های آن است. در خورش کرفس با مرغ به جای شاهی از آب لیموی تازه به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

تفت دادن مرغ قبل از افزودن آب، مرحله مهمی در پخت خورش کرفس با مرغ است، زیرا روغن داغ منافذ‌‌های مرغ را می‌بندد و از تغییر طعم مرغ در حین پخت جلوگیری می‌کند.

برای اینکه تکه‌های مرغ خوب برشته شوند، قبل از اینکه داخل روغن بریزید، آن‌ها را خوب تکه کنید و به صورت یک لایه کف قابلمه بچینید. اگر مقدار مرغ از سطح ته دیگ بیشتر بود آن را به دو یا سه قسمت تقسیم کرده و یکی‌یکی سرخ کرده و خارج کنید سپس تمام مرغ‌ها را داخل قابلمه برگردانید.

آب‌لیمو

آب‌لیمو علاوه بر افزودن طعم مطبوع به غذا، قابلیت‌های درمانی خاصی دارند. آب‌لیمو سرشار از ویتامین C است و می‌تواند به ویژه در درمان سرماخوردگی مفید باشد. علاوه بر این، آب‌لیمو هضم غذا را بهبود می‌بخشد، سیستم عصبی را تقویت می‌کند و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

لیموعمانی

چاشنی دیگر این غذا لیموعمانی است. لیموعمانی میوه‌ای خوش طعم است که ضد نفخ، ضد سرفه و سرماخوردگی و ضد سرطان نیز می‌باشد. برای استفاده از لیموعمانی به عنوان چاشنی در غذا، دستورالعمل‌ زیر باید رعایت شود.

برای جلوگیری از انتقال طعم تلخ آن به غذا، نباید آن را با تخم استفاده کرد. در ضمن برای استفاده از لیموعمانی کمی برش بزنید و در قابلمه قرار دهید تا همراه غذا بجوشد. پس از مدتی قل خوردن با لیموعمانی، آن را از قابلمه خارج کنید تا طعم آن تلخ نشود.

مهم‌ترین خصوصیات خورش کرفس

این خورش به تقویت دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند. این خورش برای درمان مفاصل، روماتیسم و آرتروز مفید است. خوردن خورش کرفس با قارچ تأثیر بسزایی بر سلامتی افراد دارد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان فروش